مرور روزنامه های کابل
عبدالقدیر میرزایی عبدالقدیر میرزایی

یکشنبه 06 – مارچ

 

شماری از روزنامه های چاپ امروز کابل، در کنار تبصره راجع به دیگر مسایل مربوط به افغانستان، روی ماموریت نماینده خاص ایالات متحده امریکا برای افغانستان و پاکستان، نیز مطالب و تبصره هایی را چاپ کرده اند.

خدمتگار روی این مسئله صحبت کرده که مارگ گراسمن به عنوان نماینده خاص امریکا در افغانستان و پاکستان تا چه حد در کارش موفق خواهد بود؟

روزنامه به اظهارات تازه آقای گراسمن در کابل اشاره کرده،که در آن وی بیشتر روی تقویت تلاشهای سیاسی، دیپلوماتیک و موفقیت کوشش ها در زمینه آشتی با مخالفین تمرکز کرده است.

خدمتگار به این سخنان مارک گراسمن هم توجه کرده که گفته است، تمام کشور های منطقه باید مسئولیت های خود را در قبال مبارزه با تروریزم درک کنند.

به نوشتهء روزنامه، گراسمن در مورد راه حل منطقه یی معضلهء  افغانستان آگاهی کامل دارد و می خواهد در این زمینه برخورد جدی کند.

اما به باور نویسندهء این مطلب، سیاست دو گانهء پاکستان در قبال افغانستان و موجودیت فساد اداری در این کشور، دو مشکل عمده در برابر ماموریت نماینده خاص امریکا برای افغانستان و پاکستان است، که به نوشته خدمتگار، موفقیت آقای گراسمن را مورد پرسش قرار میدهد.

 

روزنامه دولتی انیس نیز درمورد ماموریت فرستاده خاص امریکا برای افغانستان و پاکستان تبصره کرده است.

این روزنامه گفته است که نماینده خاص امریکا برای افغانستان و پاکستان با رئیس جمهور کرزی نیز دیدار کرده و درمورد مسایل وابسته به امنیت و نقش امریکا و ایجاد استراتیژیکی همکاری با افغانستان بحث و تبادل نظر کرده است.

این روزنامه درجای دیگری درمورد نمایشگاه آثار باستانی افغانستان که در موزیم ملی بریتانیا به نمایش گذاشته شده ، نیز تبصره کرده است.

این روزنامه با اشاره به استقبال از برگزاری این نمایشگاه گفته است که گنجینه باختر دراین نمایشگاه معرف هویت ملی افغانستان است.

 

روزنامهء انگلیسی زبان "اوت لوک" هم روی این موضع گیری نماینده خاص امریکا برای افغانستان و پاکستان بحث کرده که گفته است، کشور های منطقه به خصوص پاکستان می تواند در جهت دریافت راه حل سیاسی برای مشکلات موجود در افغانستان نقش مهم بازی کند.

اما همزمان با این، به نوشته روزنامه، گراسمن می خواهد مقام های پاکستان در زمینهء نابودی مراکز تروریستان در خاک این کشور اقدامات جدی را روی دست بگیرند، زیرا اوت لوک نوشته این کار برای امنیت افغانستان نهایت حیاتی است.

روزنامه در جایی دیگری نوشته، که پارلمان بریتانیا از واشنگتن و لندن می خواهد تا گفتگو های مستقیم را با طالبان انجام بدهند.

اوت لوک می نویسد، پارلمان بریتانیا نقش امریکا را در مذاکراه با طالبان مهم می داند و هم چنان هشدار داده که پیروزی از راه جنگ امکان پذیر نیست.

 

اما روزنامه افغانستان مسئله ایجاد احتمالی پایگاه های نظامی دایمی امریکا را در افغانستان به بررسی گرفته است.

روزنامه با اشاره به سیاست های کشور های منطقه در مورد افغانستان و نیروی نظامی طالبان به این نتیجه رسیده که در حال حاضر افغانستان به این پایگاه ها نیاز دارد.


March 6th, 2011


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها